söndag 10 augusti 2014

Hur påverkar värmen tempot?

Uppladdningen inför Midnattsloppet fortgår och gårdagens långpass genomfördes efter plan. Kom dock iväg hemifrån lite senare än vad jag tänkt vilket gav klart högre temperatur under träningen än vad jag tänkt mig. Som väntat så gjorde det att jag fick dra ner tempot under andra halvan och att jag fick känningar i lår (stelhet) och vader.

På lite drygt 90 minuters löpning tappade jag 3,1 kg vilket till största delen borde vara vätska. Det tillsammans med att jag kan känna att pulsen ökar gör det inte så svårt att gissa att värme gör att man tappar tempo. Frågan är bara hur mycket?

Har försökt att hitta information men får ingen tydlig bild av vad man kan förvänta sig att tappa vid en viss temperaturhöjning. Det kanske beror på att det inte går att säga, att det är för personligt och beror på så många andra parametrar att värmens påverkan i sig inte går att räkna ut. Är det någon som vet?

Till sist måste jag ju berömma alla som sprang Sthlm Ultra igår, j-kla vad bra ni är. I den värmen klara sig runt 50 eller 100 km, respekt!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker sommarvärmen påverkade bristen på antalet kvalitetspass under semestern mer, eller iallafall minst lika mycket, som bristen på struktur, inplanerade aktiviteter och rosevin på kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever det precis som du skriver att kvalitetspassen lider mest av värmen. Förutom att dom blir ännu jobbigare så tycker jag att det är mentalt jobbigt att det går långsammare än normalt, svårt att motivera sig då.

      Vinet eller ölen på kvällen är däremot en riktig motivationshöjare :)

      Radera