lördag 2 augusti 2014

Fel väg igen = längre distanspass

Spännande det här att ge sig ut och springa när man är "nånannanstans" där man inte riktigt hittar. 
I går skulle jag återigen springa en ny runda. Den skulle bli runt 15 km och jag hade verkligen studerat vägvalen och memorerat, höger efter svängen, genom s-kurvan och sedan skarpt vänster. Visst svängde jag vänster men minst en väg för tidigt och vips hade jag sprungit en mil och kom ut på en stor landsväg. 

Nu hittar jag tillräckligt bra för att veta på ett ungefär var jag var och hur jag skulle springa hem men jag hade ingen aning om hur långt det kunde vara. Någonstans mellan 7 och 10 km gissade jag men det kunde vara längre. 

Jag tycker faktiskt att det är kul att inte riktigt veta hur långt jag har kvar (så länge det är inom rimliga gränser) men just i går  blev jag lite stressad av två anledningar. 
1) vi skulle iväg på middag och jag hade lovat att vara tillbaka i tid vilket skulle försvåras om det visade sig vara längre än 17-18 km. 
2) att springa på en trafikerad landsväg där bilarna kör ganska fort och vägrenen är i princip obefintlig är inte så kul som det kanske låter. Man måste hålla totalfokus på alla bilar. 

Nu hade jag inte mycket till val utan det var bara att springa på och tillslut kom jag till välkända marker och visste hur långt jag hade kvar. 

Totalt blev det 18 km i långdistanstempo med en fartökning km 15,16 och 17. För att säga sanningen blev det en ordentlig fartsänkning också km 4-5 för din där uppförsbackarna som jag skrev om i förra inlägget.

Blev trots fel väg ett bra distanspass. 


Välbehövlig belöning på kvällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar