tisdag 29 juli 2014

Nytt felaktigt vägval. a.k.a backigt. a.k.a tröskelträning från h-vetet

Såhär kan det gå när man testar en ny väg under ett tröskelpass, ta det som en varning.....

Det hela började bra, dagen har varit lite svalare och framåt kvällen när jag skulle ge mig iväg var det riktigt skönt. Sprang lite lugnt i 1,5 km, körde lite dynamisk rörlighet och sedan iväg på 5 km i tröskelfart, ca 4:05/km idag. 
Började även det riktigt bra, körde på en väg som jag förut kört 1 km-intervaller på förut, fram och tillbaka, men nu tänkte jag fortsätta ut i det okända.... Fel, fel, fel....

Nåväl, första km på 4:02 och allt kändes bra, men sen, sen började det. Först kom det lite långsamt och lurigt, lite halvbrant i en dold vänsterkurva. Runt kurvan och... ...jaha, där fortsätter backen. Upp över krönet och... ...ja, där fortsatte backen upp i en högerkurva och...
Ja så fortsatte det och fortsatte det och fortsatte det och....
Om ni inte förstår det nu så var det inte rätt vägval för en upptempo femkilometersrunda. Dessutom hoppas man hela tiden att bakom nästa krök, över nästa krön där tar backen slut, men icke.
Backen fortsatte i över två km varpå den faktiskt planade ut i nästan trehundra meter innan den vänligen nog stack uppåt igen för ytterligare femhundra meter. Sen vände det faktiskt neråt  hela sista kilometern innan vändning. 
Nu kanske det låter som om det är en bra sak men jag ska säga att efter 2,5 (av 3) km uppförsbacke så är en ordentlig nerförabacke ingen bra sak. Låren gör ont, vaderna gör ont och det är bara jobbigt. Dessutom sprang jag ju en vändbana så jag visste att jag hade en hel km uppför direkt efter vändningen, hurra!!!!
Så, istället för 5 km på ca 20:30 så blev det 21:50 där långsammaste km tog hela 5:15. Snabbaste blev såklart sista i nedförsbacken, men inte heller den så snabb (3:49) då jag var riktigt trött. 

Hemvägen hade jag tänkt mig en långsammare km följt av en snabb, precis under 4:00/km och göra det tre gånger. Men då jag var så trött och eftersom jag visste att hemvägen började med en km uppför så ändrade jag till att köra 1,5 vila riktigt långsamt och sen en snabb samt bara repetera en gång så det blev två snabba km på hemvägen. 

Återhämtade mig faktist riktigt bra under vilodelarna och kunde avsluta passet ok. 

Så för att sammanfatta. Ska ni köra tempo/intervaller/tröskel så välj inte en ny okänd bansträckning om ni inte kan ta en backe eller två. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar