torsdag 10 juli 2014

Receptet för att slå PB oavsett distans eller nivå!

Inför alla lite större lopp så skriver tidningar, förståsigpåare, experter etc. den ena "hur du slår PB på milen", "hur du springer den perfekta halvmaran"..... Känns det igen?
Dom allra flesta jag har sett brukar förespråka att du ska starta lugnt, inte dras med i ruschen i början, försöka öka andra halvan, springa defensivt..... Känns det igen?

Personligen anser jag att följer man dessa råd så kan man möjligen slå PB, framförallt om man alltid springer på det sättet under en tävling, men du kommer aldrig att göra PB'n som visar ditt max.

Såhär ska du istället göra:
  1. Gör en analys av vilken fart du behöver för att slå ditt gamla PB och som är rimlig, var det t ex länge sen du slog ditt rekord och du har tränat jättebra så kan du ha ett större spann mellan målet och det gamla rekordet. Ex, ditt rekord på milen är 46:30 men du är i form så ditt mål är 42:30. Du ska alltså springa i 4:15 per km.
  2. Dra bort mellan 5 och 15 s från farten, beroende på hur långt lopp du ska springa (5km-mara). Ex, 4:15-0:05=4:10. Det ska du starta i.
  3. Ta avstämning varje km i början så du inte springer snabbar (du startar ju offensivt nog ändå).
  4. Håll i tempot så länge du orkar, och sedan lite till. Har du gjort analysen i punkt ett bra så kommer du att vara riktigt trött mot slutet av loppet, sista 2-3 km på milen och det är då det bestäms om du slår ditt PB eller inte. Tänk på att du orkar mycket mer än vad din hjärna vill orka.
  5. När du börjar tappa, vilket är det troliga med denna taktik, så håll i ändå. Tänk på alla tröskelpassen, alla intervaller där du sprungit de sista repetionerna och varit riktigt trött. Du överlevde ju dem och nu är det tävling, använd allt det extra adrenalin du har i kroppen. Bit ihop.
  6. Njut av ditt nya rekord :)
Anledningen till att du ska starta snabbt är helt enkelt att det är nästintill omöjligt att öka andra halvan, i alla fall med speciellt mycket. Det är mycket lättare att bara hålla i.
Så vad är det värsta som kan hända? Jo du blir så trött så det går verkligen inte att kämpa hela vägen in i mål. Nåväl, du gjorde ditt bästa och det kommer nya lopp, du kanske t.o.m slog rekordet ändå tack vara din överfart början, den kanske kompenserade för tappet på slutet....
Ibland kan man redan innan start eller tidigt i loppet känna att det här inte går, tja då får man också göra en ny analys, se vad man klarar idag.

Som exempel kan jag visa mitt resultat på Sthlm marathon. Mitt mål vara under 3:30 så jag startade nästan 15-20 sekunder snabbare än målet vilket jag visste var ett tempo som skulle hålla minst 25 km, sen skulle det bli jobbigt men trots tapp skulle jag ligga bra till för ett pers. Nu blev det så att det inte kom något jättetapp och jag sprang klart snabbare än målet, i närheten av mitt strävansmål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar