tisdag 15 juli 2014

För bra teknik??

Dagens pass var ett något kort långpass. Det blev 16 km på 1:17 och det är väl kanske 15-20 minuter för kort tid. Jag tänker ju inte springa någon tävling där jag springer längre tid än max 1:30 så långpassen behöver inte var så mycket längre än det.

Men vad är det där med teknik då?

Jo jag har ju sen jag tog upp träningen efter Sthlm Mara haft problem med smärta i hälsena och vad (se mer här). Den kommer nästan varenda pass och går över på en-tre dagar. Just det här passet, fördelen med långpass, så sprang jag och filosoferade över vad det kunde vara som orsaka smärtan. Jag försökte känna efter vad jag gjorde när jag sprang och kom fram till att jag omedvetet börjat springa med en bättre (?) snabbare teknik.

Jag har börjat landa mer på framfoten och fått ett mer aktivt frånskjut än vad jag hade under det lite mer lunkandet som varit vanligast under marathonträningen och det tar klart mer på vaderna. Dessa blir trötta och stela och börjar dra i hälsenan och uppemot knäet vilket ger mer smärta.

Jag är såklart inte helt säker på att detta är anledningen men det som kan tala för det är att jag kan springa lite längre nu innan känningarna kommer. Jag hoppas såklart att jag hittat orsaken för då är den möjlig att åtgärda själv med uppbyggnad av vadmusklerna.

Får återkomma när jag vet mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar