fredag 13 juni 2014

Trail - på riktigt

Idag smet jag iväg på löpning med lunch med en kompis L. L´s löpgrej är distans, gärna distans i terräng och allra helst lite tuff terräng. L är dessutom anmäld till BAMM (Björkliden Arctic Mountain Marathon), galning...

Detta är ju inte riktigt mitt rätta element men nu fick jag äran att få hänga med lite i Ursviksskogarna. För er som inte känner till dem så är det där tävlingen Ursvik Extrem går.

Jag har stolt beättat att jag började springa lite trail i vintras för att spara kroppen lite, men...
  1. Jag springer kanske 5-6 km "trail" under ett sådant pass.
  2. En hel del av den sträckan är på lättlöpta stora stigar och bara en bråkdel på småstigar i kuperad terräng.
  3. Jag håller ett riktigt långsamt tempo (6:00-6:15) på dessa 5-6 km.
Nu blev det 13,5 km varav 8-9 riktig trail, d.v.s den typen som jag bara testar på lite under mina pass. Dessutom började vi passet i ca 6:10 och sprang sedan ner snittet till ca 5:30 så vissa avsnitt behöver vi ha sprungit klart snabbare på. Det låter kanske inte så fort men i den terrängen så kändes det i framförallt vader och jag fick testa på mjölksyra i de längre uppförsbackarna, framförallt extrembacken.

Kul att ha testat något nytt men nästa gång vi springer L så blir det landsväg och i mitt tempo, då j-klar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar