söndag 15 juni 2014

Jag medeldistansare2 - testet

Idag bestämde jag mig för att testa 1500 och 800 meter på bana. Det blev inte riktiga maxlopp då jag sprang till banan vilket är nästan 5 km. Däremot fick jag med mig familjen så jag hade min hejaklack på plats vilket alltid betyder några sekunder :-).

Dessutom blev det V´s premiär på bana. Han sprang först nästan 200 m på ca 5 minuter, när han jagade efter mig på 1500 m sen sprang han ca 100 m  medans jag sprang 800 m. Sa jag att V är 2 år och 3 månader?

Nåväl, tillbaka till träningen. Efter lite uppmjukning, lite löpskolning och några stegringslopp så bara det av på 1500. Startade såklart alldeles för fort, så det blev plågsamma sista 1200 m. tittar man på hastighetskurvan så ser man att det bara gick långsammare och långsammare:


:inte så imponerande och tiden är inte heller så bra, 5:31.

Ca 8 minuters vila senare så var det dax för 800 och vis från 1500 så startade jag något mer konservativt, men inte heller denna gång orkade jag hela vägen vilket också syns tydligt:


:nu blev tiden 2:52 vilket inte heller var vad jag hoppades på.

Mina egna kritiska tankar går till att jag startade i fel tempo, har för dålig teknik för bana, behöver mer styrka i benen, både i lår och vader och att jag var ca 30 sekunder från vad jag trodde att jag kunde på 1500 och ca 20 på 800.

Nu vet jag som sagt var att det går att tävla på bana i början av september, men frågorna är många.

  • Kan jag springa så mycket fortare?
  • Vilket träning måste jag då prioritera?
  • Vill jag prioritera den träningen? Känns som om jag då försakar HM-träningen och till viss del 10k-träningen.
  • Hur lägger man upp det hela?
  • Går det kanske att kombinera kortare och längre träning ändå?
  • Skulle kroppen hålla för medeldistans, eller kommer jag bara bli skadad?
Fast samtidigt, skulle vara kul att testa, se hur det kan gå....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar