tisdag 14 april 2015

Fart, snabbhet och tempo (vill bli som blixten).

Att det ska vara så svårt att springa fort?

Jag menar inte att det skulle vara svårt att bara springa iväg i en kort sprint så fort man kan utan att det är svårt att springa fort, en längre tid och med bibehållen teknik.

Eller längre tid?

Försök att springa 100 m så fort du kan, nog f-n är det svårt att behålla tekniken redan på den "korta" sträckan....

Jag har sedan i höstas varit väldigt medveten om att jag är för dålig på att springa snabbt, det fastän jag är riktigt kvick första 10-20 metrarna på vilken bollsportplan som helst. Så fort jag försökte springa under 4:00/km så dröjde det bara max 2-3 km innan jag tappade tekniken, började sitta ner i steget, krängde med överkroppen och till och med gjorde fotbollssprintar (ni vet dom där när halva energin går åt i sidled). Sprang jag snabbare, säg 200-ingar i 3:30-3:40/km så räckte det för att jag skulle tappa tekniken efter ett 10-tal intervaller. Kroppen och dess uppbyggnad klarade helt enkelt inte av att springa i det tempot någon längre tid alls, inte ens med vila.

Visst har det blivit sakta bättre under de år jag tränat, när jag startade så kunde jag knappt springa under 4:00/km alls, kanske en km med sluggerteknik, kanske. Och visst vet jag att jag sakta kommer bli snabbare oavsett hur jag lägger upp träningen men jag vill ju bli snabbare nu!

Därför la jag upp en (ovanligt) lång plan (läs hela planen här) för att vara mig, med uppbyggnad under vintern och fartträning mars, april för att toppa mig till Kungsholmen runt 9 maj då målet sub40 på milen ska bli verklighet.

Och jag har följt planen. Jag har verkligen byggt upp kroppen under vintern med alternativ träning för att stärka den + underhållande löpning. Jag har gjort det jag skulle.
Och jag gör det jag ska nu också, jag kör många snabba pass, både tempo, tröskel och intervaller. Jag kämpar på ordentligt, men ändå....

...det blir bara små, små förbättringar.

I går sprang jag t ex 3*(5*200 m) med 30 s vila och 1 minut setvila. För ett drygt år sen gjorde jag samma pass och då sprang jag intervallerna mellan 41 och 45 s. I höstas när jag inte alls var i form sprang jag på 43-46 s och igår på 38-43 s. Liten skillnad i fart och en liten förbättring då jag kunde springa med (för att vara mig) bra teknik hela passet, men jag vill ju ha mer utveckling, jag vill bli snabbare.

Antar att det bara gäller att ha tålamod och att fortsätta gneta. Det är knappt två hårdare veckor kvar innan jag drar ner lite på träningen inför tävlingarna i maj, får se vilka mirakel som hinner ske under den tiden :-)

Tills vidare drömmer jag om att bli snabb som

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar