torsdag 16 april 2015

Voltvändning is the s***t!

I tisdags hände det och det var kul, riktigt kul.

Det började sisådär, jag fick jäkta från V´s dans till simträningen, missade uppvärmningen och kom direkt in i lite tempoövningar. Andan i halsen och ett gäng längder senare skulle vi stanna av och äntligen få börja med vändningar, VOLTvändningar :-).

Ja, eller.....

...uppgiften blev att slå kullerbyttor i vattnet och efter det ta två-tre simtag och slå en kullerbytta i vattnet.

Eftersom jag är den jag är så såg jag ju möjligheten att istället simma två-tre simtag mot kanten, bara slå en halv kullerbytta och skjuta ifrån.

Sagt och gjort, allt går riktigt bra tills jag märker att händerna slår i botten, jaha, jag har alltså skjutit ut mig i en vinkel nästan rakt ner i botten.

Gör om gör rätt.

Nästa gång. Simmar fram bra, gör kullerbyttan och skjuter ifrån och....

...ja överkompensation, flyger nästan upp genom vattenytan.

En tredje gång för långt från kaklet, fjärde gång upp genom ytan, femte gång glömmer att andas ut genom näsan och får in en massa vatten, men sen....

...den sjätte gången....

...då blir det plötsligt bra. Bra simning in, bra kullerbytta, bra frånskjut, bra utandning, bra benkickar, bryter ytan en ganska bra bit ut från kanten, tre simtag och sedan en andning. Jag gjorde det, min första riktiga voltvändning.

Tjohoo! :-) 

Så nu är det väl bara att köra på då?

Nja, förutom att det kanske är en av fem som lyckas så är det kruxet med att inte få vila i samband med vändningen också. Ni förstår i vanliga fall tar jag tag i kanten, tar ett extra andetag, vänder mig snett bakåt och skjuter ifrån. Nu med voltvändning så är det bara inte det extra andetaget som försvinner utan man ska benkicka under vatten utan att andas och när man kommer upp till ytan ska man helst ta 2-3 simtag innan nästa andning. Det blir lååååång tid utan andning kan jag lova.

Men jag kämpar på och även om jag inte kommer kunna simma som en
Simma lugnt
delfin så gör jag mitt bästa för att närma mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar