måndag 16 februari 2015

Första fartpasset - litet test

I går körde jag första fartpasset sen tunnelloppet.

Nu vet jag att allt är relativt och att jag sprungit några tempopass efter det men med fartpass menar jag intervaller, allt från korta supersnabba upp till längre tröskelvarianter.

Gårdagens var mer åt tröskelhållet, 3*10 minuter, men dom gick lite snabbare än nuvarande tröskel. Framförallt startade jag den första på tok för snabbt och sprang de första 4-5 minuterna ca 20-30 sekunder/km för snabbt (ca 3:40/km) vilket kostade inför resten av passet. Avslutade dock de två sista på ett bra sätt med jämn fart (4:06/km) över båda.

Syftet med passet var två, dels ville jag (fastän jag är inne i en uppbyggnadsfas) få springa på lite extra fort nu när underlaget fanns. Dels ville jag testa lite var jag ligger i farter så att jag kan börja planera för mars månad och den mer fartinriktade träning jag tänkte dra igång då.

En lustig sak med den här typen av träning är att det trots allt blir lite volym i den, i går blev det nästan 13 km allt som allt och det är ju inte fy skam.


På ett helt annat plan så lyckades vi (jag och V) faktiskt bygga en snögubbe i helgen, det var nästan en större utmaning och lyckan hos deltagarna stor när den väl stod på plats :-)

Heja, heja. Snögubbesupporter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar