onsdag 3 juni 2015

Tävlingsrapport - Blodomloppet 2015, 5 km typ, kanske, sisådär.

Ett 5 km-lopp som är 5,3 km enligt något luddigt uppmätt enligt organisatörerna och blev 5,35 på min klocka. Trevligt att göra med jobbet och ett bra tempopass enligt mig.


Uppladdning
Jag har inte skrivit på ett tag och det beror till viss del på att jag blev mätt efter Arenamilen och att äntligen komma under sub 40.

Dock har jag tränat på som vanligt med löpning, simning, innebandy och lite cykel.
I helgen försökte jag köra ett riktigt utmanande pass som jag läst om någonstans (kommer inte ihåg var). 5 km i milen tävlingsfart, 5 minuter joggvila, 2 km ca 10 s/km snabbare än 5:n, 5 minuter joggvila och sedan 1 km så fort man kan. Det gick sådär. Kom inte upp i tempo och fick ta extra lång vila.
Med det som generalrepetition kändes det sådär inför tisdagens lopp, hur skulle jag klara av att hålla ett tempo uppe?

På plats
Som alltid på sådana här företagslopp så är det rörigt, massor av folk och lite strul att hitta varandra från jobbet. Just denna gång gick det smidigare än vanligt och jag lyckades t.o.m. få till en kvart uppvärmning.

Loppet
Som van deltagare skippade jag den gemensamma uppvärmningen och gick direkt till starten och hamnade därmed bra till långt fram så när starten gick kom jag iväg bra. Det är lite lustigt med all rusning som blir och blodomloppets bana startar dessutom med en ordentlig nerförsbacke vilket spär på det.

Första dryga tvåhundra går i 2:45-fart men sedan hittar jag ett bra tempo, det gör dock inte resten av fältet som flyger förbi vilket visar sig under dom första 3 km då man får springa om den ena efter den andra med mjölksyreben J.

Jag får ganska tidigt en kille i rygg, en lång kille i rygg, som hänger på mig till synes ganska bekvämt. Jag förväntar mig nästan att han ska gå om och öka men han ligger kvar där medans vi plockar plats efter plats.

Första ca 1,5 km går inne bland träd och är ganska skyddat från vinden men sedan kommer man ut på sydliga delen av djurgården och då blir vinden att räkna med. Här släpper jag lite taktiskt fram den långa killen och lägger mig bakom i motvinden, hela vägen runt Blockhusudden, men där vid knappt 4 km börjar han tappa lite tempo och jag segar mig om och iväg.

Sådär 20-30 m framför mig ligger nu en klunga på 3 personer som jag börjar jaga sista km längs med Djurgårdskanalen och sakta, sakta tar jag in på dem. Samtidigt kommer en kille till ikapp mig och jag hinner reagera på vilket provocerande lätt steg han har, fastän han ser lite lätt överviktig ut (visar sig att han är gammal svensk ungdomsmästare på 1500 m som nu 20 år senare börjat springa igen) och jag biter mig fast i hans rygg.

Loppet är ju ca 5,3 km och precis efter 5 km (allas klockor börjar pipa) svänger man upp på fältet till vänster om Prins Carls väg borta vid Djurgårdsbrunns-bron och där är det drygt 200 m uppför på gräs till mål.
Precis där kommer jag ikapp klunga på tre och känner mig stark och 5 meter senare springer dom ifrån mig igen och jag känner mig mindre stark.

Det blir helt enkelt ingen superspurt i mål där jag drar om några löpare till utan det blir en 13 plats, knappt slagen av 4 löpare som jag kanske borde ha tagit och på en ok tid.

Resultatet och efteråt
20:25 (5:n på 19:36 enligt klockan) är ok, men jag kan nog kräma ur lite till om det är en uppmätt 5 km-slinga så att det kan gälla PB.


Som alltid kul med tävlingar där man får springa lite om resultat och placering också, även om jag denna gång inte lyckades ta platser på slutet.

Sen var det direkt in i bilen och iväg till näst sista crawl-kurs-passet, ingen vila och ingen ro J.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar