onsdag 11 mars 2015

Målbild inför premiär, två sjöar runt?

Det är alltid lika svårt att veta var man står inför en premiärtävling på våren. Vinterträningen kan gå lite hur som helst och plötsligt flyger man fram, eller sitter fast som i sirap.

Inför årets premiär (som jag räknar med blir Två sjöar runt i Sumpan på söndag) är jag minst lika förvirrad som vanligt. Jag har haft riktigt bra träning under december och januari med mycket mängd och många träningspass (varav lagom många var löpning och lagom många alternativ träning. Sedan kom februari och mars hitintills med bland annat förkylningar som tvingat mig till minimal mängd löpning och en ganska stor del lättare styrketräning. Visst styrketräning är bra för kroppen och för löpningen, men det bör kanske vara komplementträning och inte huvudträningen. När jag sen kommit igång igen så har det varit segt och antingen gått långsammare än önskat eller kortare (färre repetitioner på intervaller), så segt att jag bara i helgen tänkte ställa in första tävlingen och satsa emot premiärmilen istället.

Men så, i måndags, så kom det ett sånt där bra pass. Ett pass som går som man tänkt sig, som får en att känna sig stark igen och plötsligt börjar det hända något i tävlingsskallen.

Jag börjar vilja prestera!

Jag kan inte nog säga hur skön den känslan är, hur glad jag är att den dykt upp igen, nu j-klar!

Så tillbaka till problemet med att ha en rimlig målbild inför premiären. Jag kommer antagligen springa 11,2 km på en bana som kommer innehålla en nedförsbacke i början av varje varv (två varv), en liten svag stigning med nerför efteråt efter kanske två tredjedelar av varvet samt en kort men brant uppförsbacke på slutet, resten är plant, plant, plant.
Den blå bansträckningen och två varv.
Frågorna jag måste ställa mig är:

  1. Hur fort kan jag faktiskt springa?
  2. Hur mycket fartuthållning har jag?
Svaret är troligen ganska fort och sisådär. Hade det varit milen hade jag nog trott på någonstans mellan 41 och 42 och lägger man då till en km till så blir det ju ca 46-47. 

Men eftersom jag är den jag är och aldrig sätter ett snällt mål så får jag nog försöka mig på under 46 minuter. Men som jag började inlägget med, det är omöjligt att veta i ett premiärlopp.

Lycka till ni som ska vara med och kanske ses vi där.

4 kommentarer:

  1. Spännande att du hade ska springa loppet, jag hade tankar en kort period om att springa det. Det ligger i långt ifrån där jag jobbar. Samtidigt så valde jag att strunta i det och prioritera ett långpass istället, eftersom min tävlingspremiär utomhus sker under nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att komma igång med tävlandet, men jag förstår inte...
      ...5 km uppv, sträckan som är på ca 16 km och sedan 5 km nerjogg. Det är väl ett ok långpass med en bra fartökning mitt i :-)

      Radera
  2. Grymt sugen på den tävlingen men synd att den går på söndagen. Ena sonens innebandyträning som jag måste vara med på hindrar.
    Har test sprungit runt sjöarna vid något tillfälle och det känns som att det går att springa fort. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska göra mitt bästa och ja, det är ingen långsam bana i alla fall.

      Radera