fredag 27 mars 2015

Förberedelser inför årets första millopp (Premiärmilen).

Så var det snart dags för årets första chans på ett sub40-resultat på milen. Om min medverkan i 2 sjöar runt för två veckor sedan är en indikation så kommer det bli tufft att uppfylla målet redan nu, men försöka lär jag :-).

Jag har nu på slutet försökt att stressa kroppens fartreserver lite under träningen. Kört lite snabba intervaller, tempolopp och några längre fartuthållighetspass men tyvärr måste jag erkänna att kroppen svarat sisådär. Formen är i bästa fall bra när det gäller grundkondition men ganska usel vad det gäller fartresurser.

Jag undrar lite själv om jag får betala i kvalitet för all alternativ träning jag lagt ner, främst simning, styrka, innebandy och lite cykling? Det har helt klart byggt upp en starkare kropp som tål en större träningsdos än tidigare men samtidigt känns det väldigt svårt att få fart under skorna. Mina intervalltider är långsammare än vad dom var vid denna tidpunkt för ett år sedan (ja inte exakt ett år sedan för just då var jag sjuk).

En lite rolig sak angående alternativ träning är att vi (äntligen) köpt en spinning/motion-cykel hem.
Från Stadium
Det var Stadium som dels hade sänkt priset med drygt 50% eftersom det är en gammal modell och sedan med ytterligare 50% för att fira deras **-jubileum (vet inte och bryr mig inte om hur länge dom funnits) så då slog vi till. Är inte så naiv att jag inte förstår att "originalpriset" ska tas med en nypa salt men det var ändå ett bra pris. Får återkomma när jag testat den lite.

Tillbaka till löpningen då. Jag kommer köra ett löppass och kanske ett lättare cykelpass (måste ju testa nya prylen) innan söndag. Löppasset tänkte jag mig en klassisk uppladdning. Lugnt inte så långt distanspass med ca 2 km fartökning insprängt där fartökningen går lite snabbare än vad jag tänkt mig på söndag.

Vad har jag då tänkt mig på söndag?

Jo det blir ju en satsning, men inte en dumdristig. Jag kommer försöka starta i 3:55-4:00-tempo och se huruvida det håller eller inte. Jag lägger inte upp någon alternativ plan för då känns det som att jag redan bestämt mig för att misslyckas, däremot vet jag att uppladdningen inför loppet är allt annan än optimal så jag hoppas på lite tur och att det ändå är dagen då allt stämmer :-).

Lycka till alla som ska springa, vi kanske ses där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar