tisdag 10 mars 2015

Äntligen - ett starkt löppass

Äntligen fick jag till ett riktigt starkt löppass, känns som en evighet sedan.

Jag har ett tag funderat på att utnyttja en vägsnutt som ligger i närheten av där jag bor. Vägen heter nyårsvägen och är en km lång varav 500 m är uppför och 500 m nedför. Höjdskillnaden är knappt 30 m från ena hållet och drygt 15 m från andra (jag brukar säga att det snittar 20 m). För det mesta springer jag mina backpass i den och den här vintern har testat 5 varv fram och tillbaka, som backintervaller, snabbt uppför och aktiv vila nerför. Det har tagit ca 47-48 minuter.

Den här gången tänkte jag försöka mig på att springa det som en mil, en tempomil, med bara backe hela vägen. Så det var det jag gjorde i går kväll och det gick riktigt bra.

Ödmjuk inför uppgiften gick jag inte ut för hårt vilket innebar att hastigheten sakta ökades under passet och jag kunde avsluta med två snabba km på slutet (4:03 och 4:04) för en tid på ganska exakt 44 minuter där jag var trött men inte slutkörd, jag kunde ha sprungit lite fortare eller lite längre. Ska iofs erkänna att milen i dag "bara" blev 9,8 km.
Drygt 2 km uppv samt 1,5 nerjogg bortklippt.
Saker som gjorde att jag kände mig stark var dels resultatet och känsla efteråt men också att jag efter drygt halva verkligen kände att jag hade energi att öka, det räknar jag som styrka i dagsläget.

En annan reflektion är att jag absolut skulle kunnat springa denna mil fortare genom att öka lite nerför. Utan att förta mig skulle jag kunnat dra bort 5-10 sekunder per nerförsbacke bortsett från de två sista, det gör en minut bara det.

Nu hoppas jag att det här passet ska ge mig både fysisk men också mental styrka inför mil-lopp senare under våren. Milen sub-40 här kommer jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar