lördag 26 juli 2014

Tränar inte som jag lär

Jag brukar alltid förespråka att man dels ska ha ett ordentligt syfte med varje löppass och dels att man utifrån det syftet ska springa så långsamt som möjligt så att man uppfyller sitt syfte.

Det betyder att ska man träna sin tröskel och din tröskelfart är 4:30 så ska du hålla  4:30 och inte snabbare då snabbare bara  sliter extra på kroppen utan att geer effekt utifrån syftet. 

Varför tar jag upp det då?
Jo, för de senaste passen jag kört har jag  frångått mina "principer" och löpt allt för hårt, med för korta pauser så jag inte orkat alla repetitioner eller hela sträckan i önskat tempo. Jag tränar helt enkelt inte som jag lär, men....
....det hela har faktiskt ett syfte. 

Jag vill för det första väcka upp kroppen, tvinga den att hobba lite hårdare än dem är van med och eftersom värmen hindrar långa pass så väljer jag att kära extra hårt istället. 
För det andra vill jag tagga igång min psykiska styrka, få igång min vanliga målinriktade träning med fokus på nästa tävling (som i mitt fall är midnattsloppet). Tror att genom att kämpa igenom lite för tuffa intervaller så blir jag mer mentalt redo. 
För det tredje så ger träning i överfart en bra träning i löpstyrka och hela passet blir så mycket kortare i tid att jag hinner med mer ordentlig rörlighet- stretch- och styrketräning vilket jag också behöver. 

I torsdags körde jag ett förkortat intervallpass där jag halverade antalet sett, tog bort sen extra settvilan samt körde ca 20 sekunder snabbare per km än vad jag borde, detta i denna värme.
Det blev alltså 2*(2*1000+2*500). 3:45 på de första 1000 och 1:45 på 500. Med bara en minut vila så tappade jag sen 5-10 sekunder andra setet. Var sådär trött som jag i vanliga fall bara är efter en tävling. Några minuter senare kunde jag ändå jogga hem de knappt tre kilometrarna hem i 5-minuterstempo utan större ansträngning så återhämtningen är det inget fel på. 

Dessutom fortsätter jag trenden att bada efter löpningen, skönt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar