lördag 5 juli 2014

Lång återhämtning efter Sthlm marathon, vanligt eller?

Nu har det gått lite över en månad efter Sthlm Marthon och förutom mitt grundläggande problem att hitta nya motiverande mål så känner jag mig fortfarande sliten i kroppen.

När man läser om återhämtning så skrivs det ganska mycket om hur man ska ta det lugnt i två veckor och sedan köra på igen, men det står väldigt lite om vad man ska göra om man är sliten en hel månad efteråt. Eller för den delen om det är vanligt att vara sliten så länge?
Jag jämför lite med mina längsta långpass som var på 31 resp. 33 km och eftersom man springer dessa pass så mycket långsammare så är tiden på maran bara 30 minuter längre. Efter dessa pass kunde jag köra på som vanligt bara några dagar senare men nu är jag fortfarande seg.

Det som händer är följande, lite olika från gång till gång såklart.

  • Jag får ont i hälsenan ner mot hälfästet. Blir stel och lite inflammerat. Går oftast bort på 2-3 dagar.
  • Jag får ont i knäet. Mest på framsidan under knäskålen men också ibland baktill. Går oftast över till dagen efter eller ännu snabbare.
  • Jag andas väldigt tungt när jag försöker springa lite snabbare. Känns som om jag har ovanligt hög puls också, men eftersom jag inte mäter pulsen kan jag inte svära på det.
  • Trots att passen nu är kortare så är jag sliten resten av dagen och ibland dagen efter också. Under uppladdningen till SM så var jag nästan alltid ok bara någon timme efter ett pass, återhämtningen för varje pass är alltså klart längre nu.
alla fyra punkterna kommer då och då, ibland flera samtidigt och dom två sista punkterna är mest konstanta. Har inte kört mer än något enstaka pass efter SM där jag inte känt av någonting alls. Trots detta så kan jag ju träna, jag kommer oftast 7-10 km innan det börjar kännas, ibland lite längre och eftersom det inte hugger till utan kommer långsamt så kan jag bara ta mig hem.

Jag har såklart känt av alla varianter tidigare också men då har det räckt med någon eller två dagars extra vila så har det försvunnit. Har testat med flera extradagar men känningarna kommer ändå tillbaka.

Så frågan är nu om det är efterdyningar från SM och vad jag i så fall kan göra åt det?
Eller är det så att jag fått någon skada? Anledningen att jag själv inte riktigt tror det är att det är så olika symptom, men det går ju inte att utesluta helt.

Jag har också n snedbelastning i kroppen där dels mina baklår är mycket svagare än mina framlår + att vänster lår är svagare än höger och vänster vad/vrist är starkare än höger (på grund av många stukningar under ungdomens fotbollskarriär). Detta jobbar jag konstant med, har kört regelbunden rehab genom funktionell styrka i snart 10 år nu och även om t ex hälsenan och knät kan få känningar på grund av detta så försvinner det alltid tidigare på några dagar, framförallt om jag kör lite ökad mängd rehabövningar. Detta har jag såklart redan testat utan framgång :-(.

Känns lite deppigt och det hjälper ju inte till med motivationen på något sätt... ...så jag känns lite hopplöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar