onsdag 16 juli 2014

Resultat tävling kontra träning

Skrev ett inlägg om hur mitt recept för att sätta PB på en tävling är (se mer här) och en fortsatt tankegång på det är ju hur snabbt man kan springa på tävling kontra vad man springer under träning.

Två extremer gällande detta är min kompis R och mig själv.

R springer (förutom när han hänger på mig eller annan kompis) en mil, varje träning, året om och dom går oftast fort, väldigt nära R´s bästa möjliga tid för tillfället. Jag får själv bromsa R lite när vi springer dessa tempopass för det är träningsmässigt alldeles för fort för mig.

Jag å andra sidan funderar ganska mycket på hur jag ska lägga upp en lagom blandning av olika pass i min träning och när det gäller tempopass så springer jag klart långsammare än på tävling. I samband med att jag satte ett personligt rekord på milen för två år sen så sprang jag nästan 15 sekunder långsammare per km på ett 8 km långt testpass där jag gav allt bara 3 veckor innan jag slog mitt PB.

Eller när jag slog mitt nuvarande rekord på halvmara (tävlingsrapport här) så sprang jag ett tempopass drygt två veckor innan där jag gav allt. Det var på (bara)15 km och ändå var det 9 sekunder långsammare per km än vad jag presterade på Kungsholmen runt.

Så samtidigt som R skulle vinna varenda träningspass upp till milen om det vore en tävling så är vi jämna på tävlingar.

Jag tycker det är fascinerande att jag kan pressa ut så mycket mer på tävling. Samtidigt tycker jag att det skulle vara kul att se hur fort en sådan som R skulle kunna förbättra sina resultat på tävling med ett annat träningsupplägg. Eller är det inte träningsupplägget som gör skillnad?

En annan kompis P som springer mycket marathon tränar också väldigt enformigt. Han springer bara distans och lite långpass, men inte alltför långa. Trots det gör han marathon på runt 3 timmar eller lite under när han inte är skadad och nyligen sprang han under 40 på milen trots att hans möjligheter att träna begränsats ytterligare genom att han är nybliven fader.

Går det kanske inte att utkristallisera några "sanningar" angående träningsupplägg och farten på tävling kontra farten på träning, kanske är det bara personligt?

Ska i alla fall bli kul att se hur det går för mig och R i midnattsloppet då R fortfarande springer ifrån mig under tempopassen på en mil trots all träning jag gjort senaste dryga halvåret... ...jag hoppas att tävling är en annan sak :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar