onsdag 19 augusti 2015

Triathlon premiär, nedräkning 4 dagar kvar

I år gör jag en triathlon för första gången. Det är dessutom premiär för både simning och cykling som tävlingsform. Nu följer det ett par inlägg som räknar ner de sista knappa två veckorna.

I går (tisdag) var det sista Try thriathlon och därmed generalrepetition.

Den gick ok.

Eller, den gick faktiskt riktigt bra. Jag simmade ganska bra och trots en kallsup efter redan 50 m med ökad puls, adrenalinpåslag och hög stressfaktor så lyckades jag så att säga "börja om" och få till en ganska harmonisk simning och dessutom den snabbaste av de tre tillfällen.
Sen tog jag en lugn cykling som ändå gick i ok tempo, men...
...och det är det som gör mig oroligt...
...jag fick återigen lite krampkänningar i vaderna, trots att jag tog det lugnt. Det var inte riktig kramp som förra gången och även denna gång kunde jag springa bort känslan men det är ju inte optimalt.

Så jag måste fundera ut något bra sätt att slippa detta, vet bara inte hur?

Löpningen gick ju då bra såklart. Sprang de knappt 2,5 km med ett snitt på 4:06 där jag startade i nästan 5:00-tempo för att sedan öka hela vägen in i mål. Förtog mig inte, men jag blev faktiskt (för första gången på dessa tre tillfällen) omsprungen och slagen i löpningen, spännande :-)

Det som också känns bra är att växlingarna sitter, jag vet vad jag ska göra och i vilken ordning så på tävlingsdagen är det bara att orientera mig rätt i växlingsområdet som ska till.

Jag har också inhandlat lite fler, om inte nödvändiga, så bra saker att ha.
Skohorn
Racebelt
Vaselin

och efter tips skjutit fram sadeln på cykeln ytterligare 2 cm, så att den nu är så långt fram som möjligt vilket ger ett bättre läge för överkroppen + att knäet kommer i bättre läge i förhållande till foten.

Sägs det.... ....men vad vet jag?

Imorgon är det Bellmanstafetten så det får bli det sista riktiga passet innan söndagen. Kanske kompletterar med ett eller två lugna pass (löpning eller cykel) idag och/eller fredag/lördag.
Det blir dock ingen simning fast jag kanske skulle behöva det då jag känner mig lite stel i axlarna, så dom får vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar