tisdag 10 februari 2015

Varför en löparblogg?

Jag har funderat lite på den frågan, varför har jag en löparblogg?

Anledningen till att jag började fundera på detta är att jag började känna att jag ville att fler skulle läsa min blogg och i samband med det funderade jag på hur jag skulle få fler att läsa. Jag började fundera på bra taktiker att sprida min blogg, att synliggöra den, att fundera extra mycket på rubriksättningen, att kanske ha mer spännande bilder etc, etc.

Men.....

...det är ju inte därför jag har en blogg!

Visst är det kul att mina inlägg blir lästa och i vissa fall skriver jag inlägg för att jag vill att dom ska bli lästa (av många) men det är ändå inte något huvudsyfte.

Varför började jag då tänka i dom banorna?

Svaret på det är enkelt och logiskt. Jag är en tävlingsmänniska och vill prestera.

Det mest tydliga sättet att prestera när man har en blogg är att få många läsare så därför började jag tänka i dom banorna.

Men.....

...det är ju inte därför jag har en blogg!

Varför har jag den då?

Jo, allt började med att jag ville hitta motivation och inspiration för min träning efter genomfört marathon. Jag gjorde flera saker för att uppnå detta och en av dem var att börja blogga. Från början mest för att beskriva min träning, offentliggöra den och därigenom stå för det jag gjorde (eller inte gjorde). Jag har ofta haft samma taktik inför en större utmaning (som Sthlm marathon), offentliggör ditt mål så tvingas du ta konsekvensen av ditt resultat oavsett om det är ett bra eller dåligt utfall. Det har alltid triggat mig.

Så, nu skulle man kunna hävda att detta inlägg är ett litet publikfriande i syfte att skaffa fler läsare.

Men.....

...det är snarare ett inlägg som ska främja min egna mentala utveckling och få min egna hjärna att förstå att bloggskrivandet inte är en tävling i flest läsare utan att jag behöver ha bloggen för min skull och enbart för min egna skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar