lördag 31 januari 2015

Vinterträningen går upp och ner (Januari - check)

Det är inte alpin skidåkning jag menar även om det låter som det i rubriken och fastän jag varit i Åre och åkt några dagar under januari.

Den senast veckan har jag på 7 dagar fått ihop 7 bra pass, träningsmässigt bra pass för åtminstone 2 av passen var svåra att njuta av.

Det började med att jag var i Åre en kortvecka för-förra veckan. Där blev det 3 dagar utförsåkning som, om man är snäll, kan räknas som motion. Det bränner ju faktiskt lite i låren om man åker på ordentligt. Efter det blev det knappt 2 dygn i London + en massa restid som gjorde att jag tappade ytterligare 3 dagars träning så förra söndagen var jag riktigt taggad att komma igång igen.

Min plan under januari och februari är ju att springa de flesta passen som distanspass i ganska högt tempo och komplettera främst med simning och innebandy (+ lite styrka och kanske lite övrigt) men i min jakt på att bygga upp en kropp som klarar av hög tempoträning så får jag inte gå på för hårt så den här veckan har det blivit ett längre pass i lugn fart samt ett skogs-vinter-snö-pass även det i lugn fart förutom två lite tuffare pass. Det har också varit två simpass som gett mig insikt i vad jag ska fokusera på i min simträning, en riktig aha-upplevelse att simma med extra flythjälp (en s.k. dolme) mellan låren. Sedan klämde jag in en innebandyträning också som var positiv, jag orkade verkligen ge allt i 50 minuter utan avbytare, det kändes starkt.

Vi börjar med dagens pass, en transportlöpning hem efter att ha badat med sonen i en timme. Utmaningarna var att:

  • det hade snöat 1-2 dm blötsnö.
  • det fortsatte snöa blötsnö.
  • sträckan var 10-11 km men jag ville springa små extravägar så jag fick ihop minst 90 minuter löpning.
  • hålla tempot en bit över 5 minuter/km, d.v.s. lugnt.
  • nämnde jag snön? och att jag sprang mestadels på oplogade cykelvägar på järvafältet.
Fördelen var att det var vacker med den vita snön (fast den var superblöt, vilket även jag blev snabbt).
Vackert men blött

Tillbaka till förra söndagen så körde jag ju då ett riktigt fint pass i skogen, då var det också vitt men inte så blött. Lugnt och avslappnande.

Det följdes upp på måndagen av ett riktigt mörkt, kallt och tråkigt pass i backe. Som jag skrev, bra träning men tråkig.

Tisdagen var simning, onsdagen var innebandy och på fredagen återigen simning. Det var på torsdagen jag fick min aha-upplevelse. Det är verkligen sant att armarna står för det framåtdrivande jobbet och benen för det energislukande när man crawlar. Det jag måste få till är energieffektiva bensparkar som ger mig ett bra läge i vattnet för med dolmen kunde jag simma på längd efter längd vilket jag inte ens varit nära utan.

På torsdagen körde jag ett hårt distanspass. Det blev extra tufft då underlaget var förrädiskt. Det var torr asfalt blandat med blöt och isig dito vilket gjorde att jag sprang hela passet med hög spänning i kroppen och säkert minst 20 sekunder långsammare per km än vad jag gjort om det varit bra underlag. Tufft och bra pass.

Så när januari är räknat och klart blev det:
28 pass: 12 löpning, 8 simning, 2 innebandy, 4 alpin skidåkning, 1 cykling, 1 styrketräning(högintensiv).

att jämföra med:
November (24 pass), 6 löpning, 11 simning, 5 innebandy, 2 längdåkning.
December (23 pass), 7 löpning, 11 simning, 4 innebandy, 1 cykling.
Framförallt ökar löpningen nu, vilket är rimligt, det är ändå det som är min huvudträning och det är där jag sätter mina flesta mål.

Det tar sig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar