onsdag 27 augusti 2014

Positivt och negativt

Det positiva med min löpning just nu är att jag hittat motivation igen, jag känner mig laddad, sugen på att träna och tävla och vill verkligen få till ett sub 40-resultat på milen.

Sedan har jag en bantävling 2 september där jag ska få prova på 800 och 1500 vilket ger en ny dimension i löpningen.

Dessutom känner jag mig taggad inför Sthlm HM 13 september, få utmana 1:27:30.

Så jag verkar alltså kommit över mattheten efter Sthlm marathon och det är ju skönt.

Så vad händer då? Jo, jag blir ju förkyld och börjar snora och hosta. Skulle vara typiskt om det håller i sig flera veckor nu (dagis-snuva kan ju göra det ibland) och förstör tävlingshösten helt.

Nåväl, håller tummarna för att snuvan ska gå över fort, redan i helgen har jag ju ett millopp i Kista.

4 kommentarer:

  1. Hej, ja ett maraton sätter verkligen spår, inte bara fysiskt utan främst mentalt, på ett helt annat sätt än vad kortare lopp gör! Jag känner igen din beskrivning av sommaren, även om jag höll igång hyggligt i juni-juli så var det utan någon större glädje och motivation. Kanske borde jag lugnat mig och sprungit mindre för att snabbare komma tillbaka men det är lätt att dras med i "kilometerhetsen".

    Nu börjar jag i alla fall känna för att tävla igen, imorgon 10000m på bana och sedan är siktet inställt på Stockholm halvmarathon även för mig och sedan kanske, kanske mot en höstmara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju följt din blogg Staffan så jag har sett likheterna.

      Mitt recept var ju att dels acceptera att bara komma ut på pass var tillräckligt och dels att börja blogga om löpning för att kicka igång motivationen igen och tillslut kom den.

      Har undrat lite över bantävlingar på 10000, visst förstår jag att man kan springa lite fortare än i stads- och terränglopp men:
      1) Är det verkligen kul att springa 25 varv runt-runt-runt?
      2) Var tusan hittar man loppen?

      S-HM ska bli kul, får ju starta i grupp A i år så jag känner att det finns alla möjligheter att hitta bra ryggar för att dra runt mig på nytt pers.

      Radera
    2. Jo jag vet ju det Anders, nu har jag lagt till din blogg i min lista så att jag kan ha koll på dig också :-) Ja, ibland räcker det att bara ta sig ut, jag sprang ändå en hel del i juni-juli men jag frågar mig nu efteråt om jag jag kommit tillbaka snabbare om jag faktiskt dragit ner på mängden en aning, det hade kanske varit bättre.

      ang frågorna:
      1. Det kan tyckas enformigt men det finns hela tiden löpare runtomkring på ett annat sätt än på stadslopp där det kan bli ganska ensamt en bit fram! Dessutom brukar det vara väldigt bra stämning!
      2. Du hittar t ex en del i kalendern på Jogg.se sedan kan du googla på Mälardalens Långcup, då hittar du t ex Enhörnas två årliga arrangemang som heter Enhörna Challenge t ex som jag brukar springa ibland. Sedan finns det en hel del annat att välja på, några tävlingar har dock tidsgräns som vi inte fixar, andra är bara öppna för löpare medlem i klubb. Kvällens arrangemang välkomnar även motionärer men har en övre gräns på 45 minuter för att hinna med 4x10000m på en kväll.

      Radera
    3. Låter logiskt att ha en maxtid på ett banlopp på 10000 och att den är ganska hård. Får nog ta och testa någon gång, men nu först är det medeldistans som ska testas den 2/9. Tror att mjölksyra kommer få en ny innebörd efteråt :-).

      Lycka till nu ikväll och kör hårt!

      Radera