måndag 8 november 2021

Uppsala Halvmarathon 2021 - En sista utmaning för året

Årets sista (av 3) lopp och det blev ett bra avslut.

1:26:22 (Personbästa med 3 minuter).

28 av 208 män (en kvinna av 143 slog mig också).

Men än bättre var att jag var snabbast av 24 stycken i H45.


Sommaren i stort har haft löparfokus och hösten likaså. Men jag har dels fokuserat på att springa 3 mil med kontroll i kuperad terräng för LL30 samtidigt som jag tränat att springa så fort jag kan i 10k. Det jag inte tränat på är att springa 21,1 km med högsta möjliga fart, det gjorde Uppsala Halvamarathon till en utmaning.


Starten gick från Uppsala slott och jag startade starkt med en 3:30-km som hade ca 40 meters höjdskillnad nedför, sen var det relativt platt i ca 4 km och jag tuffade på bra där. Från km 6 så blev det lite småkuperat i 6-7 km och där kom den första milen som jag klarade av på 39:43, helt klart för fort, lite drygt 40 minuter hade varit en bättre balanserad start. Andra milen som mestadels var lätt nedför gick på 41:50 så det var tydligt att jag inte riktigt orkar hålla tempot som jag hoppades på. 

På det ska läggas att banan hade en grym avslutning där de två sista kilometrarna gick uppför de där höjdmetrarna som första kilometern gick utför. Det var ingen överdrift att säga att jag hade tyngre ben upp till slottet än ner därifrån :-)


Överlag är jag ändå nöjd. Nöjd med mitt nya personbästa, nöjd med att jag vågade chansa lite och nöjd med att jag kunde anpassa mig när jag märkte att det inte riktigt höll hela vägen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar