söndag 26 september 2021

Lidingöloppet 30 km - 2021, Debut

 Så var det avklarat, första officiella LL och det gick riktigt bra. 

2:13:17 = medaljen (silvermedaljen vilket var hela målet)

“LL är inte som andra lopp” har man hört massor av gånger. “LL kräver att du springer dynamiskt”, “LL är så kuperat så om du slarvar med liknande träning så spelar det ingen roll hur tränad du är”, “LL kräver lika mycket av dig nerför som uppför” och flertalet liknande uttalanden… ….och vet ni vad, det stämmer, allt stämmer.


Hade jag inte gjort min läxa, hade jag inte börjat springa fler pass kuperat och verkligen vant mig vid den tröttheten, då hade jag inte kunnat genomföra LL såpass bra som det nu blev.

Jag har (tyvärr) en lång historia av en kropp som inte gillar de längre (HM och längre) distanserna på tävling. Främst är det låren (både bak och fram) som inte riktigt hänger med konditionen när det går över 2 mil i tävlingsfart så att då springa 3 mil med ca 17 höjdmeter per km i snitt kan ju verka helt knäppt… ...och mycket riktigt så kom smärtan i låren även detta lopp men tack vare min träning så visste jag hur jag skulle hantera det.


Någonting man kan säga om LL är att du kan inte besegra LL-banan i uppförsbackarna, men du kan verkligen förlora mot banan där. Alla tips som florerar om att acceptera det låga tempot uppåt, att t o m gå även för snabbare löpare stämmer. Du får inte på något sätt bränna benen i uppförsbackarna för du behöver dom i alla utförslöpor, platta partier och de lätta uppförsbackarna där du behöver hålla farten uppe, det är där du kan vinna (fortfarande mot banan) och det är det jag la mycket tid på att klara av.


Det pass som framförallt gett mig den förmågan (förutom alla tempo/tröskel/intervall-pass i kuperad terräng) var mina långpass. Jag la upp i princip alla långpass på samma sätt. Först 60-90 minuter i normal kupering, som vilket långpass som helst, för att trötta ut benen lite, sen in i ett riktigt kuperat elljusspår vi har här, ett spår med ca 24 höjdmeter per km (kom ihåg att LL hade ca 17) och där köra 30-60 minuter för att öva förmågan att ta det lugnare uppför och hålla fart nedför och på platten.


Den andra nyckeln att klara av LL är att springa lite snabbare första 15 och hålla i andra halvan. Även där lyckades jag. ca 2 minuter till godo efter 15 och ungefär samma in i mål.


Vad kan jag mer säga om loppet då? Det var förrädiskt lätt bitvis under första halvan och där fick man allt se till att hålla igen lite. Det var extremt kul att få springa ett lopp igen och så tyckte alla andra som var med också verkade det som. Har aldrig pratat så mycket med andra deltagare, eller snarare har aldrig förut pratat med deltagare som jag inte känner….

Jag tog placeringar genom hela loppet men just där backarna började halvvägs så tappade jag de jag sällskapade med på grund av att jag inte hängde med uppför, alla dom tog jag sista milen så det understryker bara hur viktigt det är att inte springa för fort uppför på LL.

Det var också skönt att inte ha någon riktig kris under loppet, hade det lite tungt mellan 15 och 20 men inte mer än väntat. En anledning var att jag satt ett enda mål med medaljtiden och egentligen inte brydde mig om den exakta tiden utöver det.


Så summa summarum. 

Bra träning innan

Bra taktik

Bra genomförande

Bra resultat



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar