torsdag 21 maj 2015

Tävlingsrapport - Säbysjön runt 2015. Premiär för den tävlingen.

Ett lugnt uppladdningslopp inför veckans stora mål. Sub 40 på Arenamilen. Sprang loppet precis som jag tänk mig och resultatet blev som jag ville. Plats 12 av 124 killar och ca 230 totalt startande. 42:57 i tid på kvartsmaran och lite kvar att ge.


Inför.
”Regnet det bara öser ner, och jag blir så blöt om…..” så går den gamla listettan och så var söndagens väder. Regnet bra öste ner, hela tiden…
….förutom just den där sista kvarten innan start, just då tog regnet en liten paus så vi löpare iaf fick starta torra.

Jag hade ju ganska små förväntningar på loppet vad det gällde resultat. Ville inte köra för hårt då jag hade nytt lopp tre dagar senare där jag verkligen ville ge allt. Däremot hade jag förväntningar som kommer med ett litet lokalt lopp. T ex att jag skulle kunna hävda mig placeringsmässigt, att jag skulle ha ett fåtal löpare som jag ”slogs” mot under loppet och att jag skulle kunna springa kontrollerat i ett område jag ofta springer träningspass.

Loppet.
Starten var indelad i olika fållor, en för sub 40, en för 40-45 o.s.v. Det såg lite kul ut för när det var ca 5 minuter kvar till start så stod ingen i första fållan. Med bara nån minut kvar kom det dock några Hässelbylöpare och ställde sig där varpå några till vågade sig fram.

Själv ställde jag mig i 40-45 då jag kom på att det var en kvartsmara och att 500 m faktiskt tar nästan 2 minuter att springa. Nu spelade det ingen roll då det var så få startande att alla ändå kunde komma iväg direkt.

Som vanlig i starten rusades det en hel del, men jag kom iväg i en bra fart. Under de första 2 km så tog jag sakta men säkert ett par placeringar av dom som rusat iväg för fort men sedan började det stabilisera sig.

Lite efter 2 kom en kille (röda tröjan) ifatt mig bakifrån och vi tog sällskap en bit medan vi plockade ytterligare 2-3 placeringar och vid dryga 3 km blev vi ikappsprungna av ytterligare en kille (kepsen) som hade ett klart högre tempo. Röda tröjan hängde på den nya killen men jag kände att det gick lite för fort. Som mest låg röda tröjan sedan 40 sekunder före mig, men jag återkommer till det. Med dessa två som sakta sakta drog ifrån mig så närmade vi oss en lång kille (svarta tröjan) som jag också kom ikapp lite efter 4 km och vi hade sedan sällskap ett tag, bland annat förbi 5 km-markeringen som gick på 20:31.

Svarta tröjan tog lite tid på mig i varje nedförsbacke (vilket brukar vara min styrka) och tappade lite i uppförsbackarna och det blev lite växeldragning. Men någonstans mellan 6 och 7 km kände jag att jag ville dra ifrån, det stod ju en placering på spel samt att jag såg att röda tröjan tappat kepsen och borde vara trött.

Sagt och gjort så ökade jag lite (skulle vilja kalla det ryck men….) och drog ifrån svarta tröjan som i slutändan tappade ca 25 sekunder på mig. Sakta sakta tog jag in på röda tröjan och när vi närmade oss målet, med ca en km kvar så fick vi springa en extrasväng för att få ihop kvartsmaran. Det gjorde att vi fick en 180 graders sväng och då såg han att jag var på väg så med en km kvar var jag bara 15 sekunder efter.

Dock hade han som sagt var sett mig och lyckades uppbåda extra krafter för i mål blev det tillslut 12 sekunders övertag för honom (och kepsen var ytterligare en halv minut snabbare).

På samma sätt som röda tröjan såg mig så såg jag också att Mattias (ungtuppen från jobbet) bara låg ca 30 sekunder efter mig med en km kvar och det höll han hela vägen in i mål. Mattias satsar ju mot STHLM marathon så det här var ett perfekt lopp för honom.

Efter.
Öste regnet ner innan loppet så är det ingenting mot vad det gjorde efteråt så det sedvanliga snacket, grattande etc mellan deltagarna efter ett mindre lopp blev kortare än vanligt och man ville bara in under tak och få möjlighet till torra kläder. Ganska snabbt packade vi (ja, familjen var faktiskt där) in oss i bilen och åkte hem varpå det blev en lång varm dusch.

Summering

Bra genomfört lopp efter målet att det skulle vara ett tempolopp men inte på max. Kändes bra inför onsdagens lopp. Vad det gäller tiden så är den väl ok och placeringen likaså, hade varit kul med en topp tio men det hade varit svårt ens en riktigt bra dag.

Riktigt kul att ha deltagit i premiären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar